BLOG

 

 

Büszke magyarok - magyar büszkeségek

Októberi neves napok

1854. október 27. Déry Miksa születésnapja, aki Zipernowszky Károllyal és Bláthy Ottó Titusszal feltalálták a párhuzamos kapcsolású transzformátort és a zárt vasmagú transzformátort. Az 1885. évi Magyar Országos Kiállításon mutatták be a nyilvánosságnak a transzformátort és az új elosztórendszert. Áramforrásul egy Zipernowsky szabadalma szerint épített 1350 voltos, váltakozó áramú öngerjesztésű generátor szolgált, mely 75 db transzformátor segítségével elosztva összesen 1200 izzólámpát látott el villamos árammal, melyeket tetszés szerinti számban lehetett ki- és bekapcsolni, anélkül, hogy a többiek fényereje megváltozott volna. A kiállítás így a gyakorlatban is igen látványosan bebizonyította az új elosztórendszer életképességét. A transzformátorrendszer első nagyarányú gyakorlati alkalmazására Olaszországban került sor: Rómában 1886-ban a Cerchi villamos műveknél.  

Ezután számos olasz nagyváros villamos hálózatát, erőműveit és transzformátor telepeit a Ganz gyár szerelte fel. Az új típusú transzformátorok alig öt év alatt az egész világon elterjedtek, még Ausztráliában és Dél-Amerikában is alkalmazták őket. (Fotó: Déry Miksa, Bláthy Ottó, Zipernowsky Károly, 1900 körül)



Kandó Kálmán villanymozdonya

1923. október 31. Kandó Kálmán fázisváltós próbamozdonyának első magyarországi próbafutása. A fázisváltós rendszer első, 2700 lóerős próbamozdonya 1923. október 31-én futott végig az e célra ideiglenes felszereléssel ellátott Budapest Nyugati pályaudvar és Alag közötti fővonalszakaszon.

Az 1924. évi, Londonban tartott Első Energia Világkonferencián már a rendszer életképességét kétségtelenül igazoló eredményekről számolhatott be Verebély László, Kandó munkatársa. A szerény alagi próbaüzem egyszerre az érdeklődés középpontjába került. Szakértők, külföldi vasutak és gyárak képviselői keresték fel és tanulmányozták az új rendszert. A próbamozdonyt további kísérletek alapján 1928-ban átalakították. Harminckét Kandó-féle fázisváltós mozdonnyal kezdték meg a menetrendszerű üzemet 1932 őszén az első magyar villamosított pályán: a Budapest-Hegyeshalom vonalon, 1934 októberében pedig a villamos vontatás vette át a hegyeshalmi vonal egész forgalmát. Ezen a téren Magyarország két évtizeddel előzte meg a hasonló külföldi törekvéseket. 

Forrás: Dr Vajda Pál: Nagy magyar feltalálók, Zrínyi, Budapest, 1958

Írta: Barnóczki Ulrike 

Büszke magyarok - magyar büszkeségek. Illyés Gyula
Rofusz Kinga

Kapcsolódó tartalmak

Tiszaújváros - Érezd magad otthon logó

Hamvas Béla Városi Könyvtár
Cím: 3580 Tiszaújváros, Széchenyi út 37. 
Telefon: 49/548-430
 

Minősitett konyvtar cim

Minősített könyvtár cím

(C) 2023 | TISZAÚJVÁROSI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT ÉS KÖNYVTÁR | Készítette: TPMH