Nemzetközi Ne vásárolj semmit nap!
A NE VÁSÁROLJ SEMMIT NAP vidám és kritikus tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen. A ne vásárolj semmit! napot 1992-ben kezdeményezte a kanadai Ted Dave, aki a reklámszakmában dolgozott. Ezáltal akart tiltakozni a reklámok szüntelen túlfogyasztásra való ösztönzése ellen. Mottója az volt: Ami elég, az elég! Azóta egyre több ország vette át a Ne vásárolj semmit! napot.
Legyünk tudatos vásárlók! A túlfogyasztás napjaink jóléti társadalmait sújtó népbetegségnek számít. A bennünket körülvevő digitális világ ontja ránk napjaink minden percében a vásárlásra buzdító reklámokat, elhitetve velünk, hogy csak ettől a sampontól lesz szép a hajunk, vagy attól a tusfürdőtől lesz a leggyönyörűbb a bőrünk. Ma már a férfiak lelkéhez is elérnek a célzott reklámok, melyek szerint semmit nem lehet megoldani másképp, csak egy bizonyos márkájú termék segítségével. Most biztos sokan mondják azt, ezeket a sorokat olvasva; na jó tényleg így telnek a napok, de nem zárhatom ki a világot! Így pedig a kiskapu mindig nyitva lesz a reklámoknak.
NEM, ha TUDATOSABB VÁSÁRLÓKKÁ válunk!!! Hogyan? Nem kell hozzá más csak egy lap és egy toll, vagy okos telefonunk jegyzetoldala. Készítsünk bevásárlólistát, végiggondolva, hogy mi az, ami elfogyott és pótolni kell, illetve mi az, amire az elkövetkezendő napokban szükségünk lesz! Tervezzünk előre! Így listánk még komplexebb lehet és célzottan tudunk a boltokban termékeket keresni. Igen keresni, mert az is a reklámok részét képezi, hogy újra és újra átrendezik a boltok polcait. Lássuk be, nem kis bosszankodásunkra sok időt vesztegetünk el emiatt! Eredményes taktika ez, azért, hogy felkeltse valami az érdeklődésünket a látott tárgyak közül, remélve, hogy akkor is megvesszük, ha éppen nincs rá szükségünk. Sajnos következetesség nélkül sokan esünk áldozatául ennek a reklámfogásnak. Legyünk tudatosak, ha vásárlásról van szó! A célzott vásárlással időt és pénzt spórolhatunk, ami új lehetőségeket teremthet nekünk.
A tudatos vásárlás mellőzi a reklámok figyelembevételét, mert az egy bizonytalan dolog, célja a figyelemfelkeltés és az eladás. Amit a reklámok mutatnak, az nem minden esetben hiteles információ. Érdemes tájékozódni a független tesztek eredményeiről, így igazi minőséget vásárolhatunk magunknak és szeretteinknek, a legmegfelelőbbet választva. Nem csak a pénztárcánkat kímélhetjük meg, hanem önmagunkat is a megtévesztések által okozott csalódástól és a felesleges kiadásoktól. Egyúttal védjük környezetünket és egészségünket is.
Ma már Magyarországon is van hivatalos mozgalma és elérhetősége a tudatos vásárlók közösségének. Az alábbi linken többet tudhatunk meg ebben a témában: https://tudatosvasarlo.hu/
Mert fontos, hogy értékekkel töltsük meg a szabadidőnket, és ne ideges rohangálások és bosszankodások jellemezzék napjainkat.
Írta: Némethné Kiss Ida Mónika
Daniel Goleman: Zöld út a jövőbe - A tudatos vásárlás mindent megváltoztathat
Daniel Goleman a környezettudatos gondolkodás pszichológiai és társadalmi rétegeit fejti fel előttünk a tőle megszokott humorral és éleslátással. Rávilágít, hogy közvetett módon miként hatunk a környezetre mindazzal, amit előállítunk vagy vásárolunk. Ki gondolná, hogy a "gyógynövény" alapú samponok olyan vegyi anyagok hozzáadásával készülnek, amelyek nem csak szennyezik a környezetet, de saját egészségünket is veszélyeztetik? Biopamut ruhákat hordunk, és közben fogalmunk sincs róla, hogy a gyárban, ahol készítik, a munkások annak a veszélynek teszik ki magukat, hogy a színező festék anyagától leukémiások lesznek. Vajon miért vagyunk mi, vásárlók, a teljes tudatlanság állapotában azon dolgok hatásaival kapcsolatban, amelyeket használunk vagy fogyasztunk? Goleman új gazdasági világrendet jövendöl, amelyben a vásárlók képesek együttesen nyomást gyakorolni az őket megtévesztő gyártókra és forgalmazókra.
Raktári jelzet: 301 G 50
Tudatos vásárlók könyve
A Tudatos vásárlók könyve az Ursus Libris és a Tudatos Vásárlók Egyesülete közös kiadásában látott napvilágot. A 2004 óta megjelenő, 2007 óta utcai árusoknál is kapható Tudatos Vásárló fogyasztói magazin első tizenhárom számából tartalmaz válogatásokat a vízfogyasztás, a zöldségek és gyümölcsök, a húsfogyasztás, az energia, a vegyi anyagok, a közlekedés, valamint az utazás témakörében. Provokatív kérdések, elgondolkodtató tények és adatok, hasznos tanácsok - mindez egy kötetben. Néhány érdekes tény a könyvből: - Egy csésze kávé előállításához száznegyven liter, egy kiló gabonáéhoz ezer, egy kiló rizséhez ezernégyszáz, egy kiló marhahúséhoz tizenháromezer liter vízre van szükség. A Föld teljes vízkészletének mindössze 0,8%-a alkalmas emberi fogyasztásra. - Magyarországon a tyúktartás háromnegyede háztáji, egynegyede ketreces, viszont a kereskedelmi forgalomba kerülő, azaz a boltokban kapható tojások kilencvenöt százaléka a ketreces tartásból származik. - A huzatos nyílászárók utólagos szigetelésével egyhatodával csökkenthető a fűtéshez szükséges energia mennyisége. Ha télen egy fokkal csökkentjük a hőmérsékletet, megspórolhatjuk a fűtésre fordított energia öt százalékát. - A leggyakrabban használt vegyi anyagok háromnegyedéről nem állnak rendelkezésre alapvető környezetvédelmi és egészségügyi adatok.
Raktári jelzet: 613 T 93
Szvetelszky Zsuzsanna: Noé márkája
A 2008-as könyvhétre jelenik meg a PONT Kiadó és a Tudatos Vásárlók Egyesületének közös kiadásában a TudatosVásárló.hu és a Tudatos Vásárló magazin rendszeres szerzőjének, Szvetelszky Zsuzsannának új könyve.
„…az életművem nagy része fogyasztás – ha már életművész nem lesz belőlem, fogyasztóművésszé válok akarva-akaratlan. A tucatnyi vadászfogást, melyekkel kócos ősanyám mezei nyúlra, vadmézre, akár dércsípte bogyókra vetődött, társaival versenyezve, gondosan finomítom a szupermarket százféle húst kínáló pultja előtt. Utánaolvasok, mérlegelek, összehasonlítok, és végül meghozom a tudatos döntést" – írja a szerző a kötet egyik esszéjében.
A Noé márkája kultúr-históriai vázlatok, pszichológiai tükrök, fogyasztói álmok s megannyi műfaj izgalmas egyvelege. A szerző nem hazudtolja meg magát: gondolkodó, töprengő vásárló-nőként vág rendet ebben a némileg kaotikussá vált, fogyasztáscentrikus világban; mi – olvasók (férfiak s nők egyaránt) – pedig könnyen magunkra, egymásra, az ablakunk előtt feszítő óriásplakátra, a kültelki hipermarketre ismerhetünk ezekben a sorokban. S bár maga a téma néha kevéssé ad rá okot, az összefüggések szövevényében gázolva gyakran derülhetünk az olyan „nyilvánvaló marhaságokon", amelyeket eddig talán észre sem vettünk.
Törőcsik Mára: Fogyasztói magatartástrendek
Alapvető tévedés azt hinni, hogy a kötelező olvasmányok időszaka az iskoláskor elmúltával befejeződik. Vannak művek, amelyeket nem a tanárok, nem az egyetemi oktatók egyértelmű „biztatására" kell elolvasni. E körbe tartozik Dr. Törőcsik Mária legújabb munkája is. A könyvet csak azoknak "kötelező" megismerniük, akiknek mindennapos szakmai tevékenységük, egzisztenciális érdekük kapcsolódik a fogyasztó mély és sokoldalú megismeréséhez. Nekik az elsők között kell tudniuk arról, hogy a célcsoportjaik életkörülményei, értékrendjei, életstílus-jegyei stb. hogyan változnak. A gazdaság minden területén erősödő verseny ugyanis igen gyorsan "kiszavazza" azokat, akik nem vagy nem eléggé, netán nem elég sebesen tájékozódnak jelenlegi és jövőbeni vásárlóikról. A fogyasztói trendkutatás technikáiba, eredményeibe való bepillantás viszont kiváló lehetőséget nyújt ahhoz, hogy termékeinket, szolgáltatásainkat igazán vonzóvá tegyük, mondjuk az "élménykereső csajok", az "ökospiritiszták", az immár "reklámeszközként működő férfitestek tulajdonosai" vagy éppen a "rezignált szenior szinglik"