

A Digitális Jólét Program keretein belül Utazó Digitális Élményközpont járja az országot, amely októberben 3 napot töltött megyénkben. A road show egyes állomásain a résztvevők megismerhették, hogy hogyan működik a 3D-nyomtató, vagy miként hasznosítják a drónokat a mezőgazdasági munkálatok során. Egy virtuális valóság-szemüveg segítségével pedig még New Yorkban is körülnézhettek a vállalkozó kedvűek.
A modern digitális eszközöket bemutató rendezvényt egy sikeres pályázat útján valósítottuk meg könyvtárunkban. Az Utazó Digitális Élményközpont programot általános iskoláknak hirdettük meg, mely révén több mint 200 gyerek kerülhetett testközelbe ezekkel a modern technológiákkal. A diákok autót szerelhettek össze, RC autót irányíthattak, valamint 3D-nyomtatással labrador kiskutyák is készültek, melyeket emlékbe el is vihettek. Terveink között szerepel, hogy a lehetőségek függvényében a felnőttek számára is szervezünk hasonló programot.
A digitális világ egyre inkább életünk részévé válik, ugyanakkor megfigyelhető, hogy generációnként igen változó az ehhez való hozzáállás. A fiatalok már elképzelni sem tudják, hogy milyen lehetett a világ okoseszközök és internet nélkül, az idősebbek azonban még külön kezelik a virtuális és a valós világot. Röviden szeretnék bemutatni 2 eszközt, amely látható volt az Utazó Digitális Élményközpontban.
A fogyasztói társadalmat a jövőben teljesen át fogja alakítani az otthoni 3D nyomtató, amely révén az emberek saját maguknak készíthetik el ruháikat, ékszereiket, vagy bútoraikat. Jelenleg Magyarországon a műanyag alapanyagot használó gépek a legelterjedtebbek, az egyetlen fémnyomtatásra alkalmas gép Szegeden található. A 3D nyomtatás alapanyagát filamentnek hívják, különböző anyagokból gyártják, több színben kapható. Napjainkban már nemcsak műanyagot, hanem betont, fémet, sejteket, ételeket is lehet nyomtatni 3D-ben. A gép már bármit el tud készíteni, csak le kell modellezni. Ennek az a feltétele, hogy a modell matematikai formában jelenjen meg a számítógépen, ugyanis ezt fogja a nyomtatóvezérlő szoftver felszeletelni vékony rétegekre, és ezeket építi egymásra.
Egyre jobban terjednek a VR (Virtual Reality = virtuális valóság) szemüvegek, melyekkel úgy nézheti a felvételeket az ember, mintha benne lenne a képben, abban körbe nézhet és forgolódhat, játszhat. Ez utóbbihoz szükséges egy reflexeken alapuló szoftver. Már létezik számítógéphez, konzolokhoz és mobil eszközökhöz készített modell is. A szemüveg leginkább olyan multimédiás tartalmak élvezetére a legalkalmasabb, mint a 360 fokos videók, ezekből a YouTube-on rengeteg található.
A résztvevők közül többen most először láttak ilyen technológiát, azonban volt olyan is, aki már találkozott hasonló eszközökkel. A rendezvényre látogató gyerekek sok érdekes információval, tartalmas élményekkel lettek gazdagabbak.
Kitka Zsuzsa
DJP mentor
(C) 2023 | TISZAÚJVÁROSI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT ÉS KÖNYVTÁR | Készítette: TPMH