Tematikus ajánlók
Hallgatni is lehet! Hamvas Béla hangoskönyv ajánló
Öt meg nem tartott előadás a művészetről
"Az ember a természetnek vagy apja, vagy megrablója"" -- ezt az ősi iráni tudást Darwin nem ismerte. A létért folytatott mészárlás tanában azonban nem jelenik meg egyetlen Mozart-akkord, Giotto tájkép, vagy Pascal-aforizma sem. A világ újkori kirablásával szemben a vallás, a tudomány, a filozófia készületlenül állt. Egyedül a művészet tudta megőrizni a humánum ""alapállását"". Művésznek lenni azt jelenti: túlemelkedni a téridőbe szorított életen. A művészet egyetemes távlatot nyit, és a létünket átható homályba bevilágít. Ez katartikus ereje, amit Hamvas Béla a halálkészültség magasabb fokának nevez. Dúl Antal"
Raktári jelzet: HK-699
Velázquez
Amiket Velázquez megfest, a legkomolyabb dolgok: a butaság, a komikum és a bölcsesség. A komoly dolgokat pedig nem lehet másképpen kifejezni, mint a komolytalanság módszerével... E paradoxonnak kényszerét nemcsak Cervantes bizonyítja, hanem minden művész, aki valaha is az emberi komolyságot fejezi ki. Bizonyítja Apuleius éppen úgy, mint Boccaccio, Pope, Mark Twain, Dosztojevszkij, France, Huxley, Joyce. A prózai távlat, a komolytalanságé, emeli ki teljesen a dolog komolyságát. Csak a profán ember tudja, hogy az élet szent.
Raktári jelzet: HK-735
Buddha beszédei
A hajdanvolt Gautama Sziddharta hercegtől, Buddhától egyszer valaki megkérdezte: Ki vagy? Isten vagy? Nem. Angyal? Nem. Szent? Nem. Akkor ki vagy? – Ébren vagyok. Buddha neve annyit jelent: ébernek lenni. Az emberiség hét mértékadó szellemi tanítója között azonban ő nem a teória, hanem az életgyakorlat bölcse. Józansága évezredeken világít át, és útján a mai napig milliók követik. Ő az alapállás (Hamvas) mestere. Az alapállás végtelenül egyszerű. Ez csak az első, kiinduló állapot, de „nincs ennél az egyszerűnél semmi nehezebb". (Dúl Antal)
Tartalom: A gyémántnál keményebb (kommentár), A tűzbeszéd, Lényegtelen és lényeges, A vakok és az elefánt, "Az észt meghaladó tudás" szútrája (Szív szútra)
Raktári jelzet: HK-586
Patmosz 1.
A Patmosz első része 1958 és 1964 között született esszéket tartalmaz. A bé-listázott Hamvas Béla 1954-től 1962-ig segédmunkás-raktáros Tiszapalkonyán; az ötvenes évek mindent elárasztó, fojtó politikai atmoszférája az esszékötetben mégis csupán sajátos madártávlatból jelenik meg. Hamvas, bár benne él, mégis fölötte áll, derűje, humora magasából lát rá e groteszk színjátékra. Mint mondja, a korrumpált világ őrjöngése egyetlen pillanatra se tévesszen meg senkit – aki tud a hiteles létről, a nem korrumpálható valóságról, a tragikomédia legsötétebb fordulatán is csak mosolyog.
Tartalom: Csontváry nagy cédrusa, Németség, Az ágy, Korszenvedélyek, Uttólagos igazolása, Zöld és lila, Fiziognómia, A Waldstein szonáta, Interview, Metapoiézisz, Függelék a középszerűségről, V.J. vagy a megvalósulás
Raktári jelzet: HK-445
A láthatatlan történet
A magyar esszé egyik legkülönösebb alakja a 10 esszében beszél férfi és nő kapcsolatáról, zenéről, a barátságról. „Hamvas misztikus küldetéstudata a legközvetlenebbül a Poeta sacer című esszéjében nyilvánul meg, melynek búvó-patakként elő-előbukkanó fő gondolata a hagyomány - a tág értelemben vett kultúra megőrzése, átörökítése." (Legeza Ilona)
Tartalom: A vízöntő, Wordsworth vagy a zöld filozófiája, Poszeidon, Meteóra, Milarepa, A VII. szimfónia, és a zene metafizikája, Poeta sacer, A barátság, Héloise és Abélard, Ünnep és közösség
Raktári jelzet: HK-354, HK-398
Zen buddhizmus
A zen Ázsia két nagy metafizikai hagyománya, a védikus India és a taóista Kína házasságából született. India arra tanít, hogyan kell a nagy világlátvány helyett a nagy ,,világlátó" felé fordulni. A tao pedig megmutatja az utat az igenek és nemek egymásba simuló paradoxonain át a jelenlétbe. Keleten azon, ahogy Európa görcsösen az ellentmondásmentességre törekszik, csak mosolyognak. ,,Igen, mert nem, ezért igen." A zent hol meditációs technikának, hol csendmeditációnak, sőt csendimának is nevezik, mert sem szavakat, sem rítusokat nem használ. Keress egy csendes helyet, ülj le egy párnára kényelmesen, figyeld a lélegzésedet, és igyekezz kikapcsolni minden érzékszervi benyomást és minden gondolatot. Ilyen egyszerű, de - mint Hamvas Béla mondaná - nincs semmi nehezebb ennél az egyszerűnél. Hamvas Béla zen tanulmányát 1955-ben írta. Ekkor még sem Amerika, sem Európa nem sokat tudott a zenről. Ma minden nagyvárosban számos zen-közösség működik és könyvtárnyi tanulmány jelent meg. Lényeglátásában azonban Hamvas majd hat évtizede írt esszéje az irodalom legjobbjai között foglal helyet. (Dúl Antal)
Raktári jelzet: HK-572
Scientia sacra II.
A lét egy, a valóság egy, az igazság egy, Isten egy - ezt tanítják a Védák. Az Atya és én egyek vagyunk, aki engem lát, az Atyát látja, én az Atyában vagyok és az Atya énbennem - ezek pedig Jézus szavai. Hamvas Béla tanításának talán legmagasabb csúcsát az archaikus hagyomány és a keresztény "jó hír", az evangéliumok egységének helyreállítása jelenti. Hogy is nem vettük eddig észre, hogy "ami az Atyáé, az az enyém"! Miért is nem tudtuk átélni, hogy "nem magamtól cselekszem, hanem az Atyától, aki bennem cselekszik"? Kétezer év után a nyugati civilizáció embere kezdi felismerni Jézus üzenetét: azért jöttem, hogy "mindnyájan egyek legyenek, ahogy te énbennem vagy, és én tebenned vagyok." - Sok bolyongás után mintha kezdenénk rátalálni a labirintusból kivezető útra...(Dúl Antal)
Tartalom: A kereszténység és a hagyomány, Az Evangélium és a levelek, Az Antikrisztus, Az androgünosz
Raktári jelzet: HK-488
Kung mester beszélgetései
Kína i.e. hatodik századának két szellemóriása: Lao-ce és Konfu-ce. Tanításuk látszólag ellentétes, a mélyben mégis egybeér. Lao-ce a tao (az Út) világrendjébe történő, nem cselekvő beilleszkedést tanítja, míg Konfu-ce azt vallja: a bölcs fáradhatatlanul hirdesse felismert igazságát.
„Li herceg egyszer megkérdezte: mit jelent kormányozni. Konfu-ce válasza: a dolgokat a helyükre tenni.
– És ez mit jelent?
– A király legyen király, az alattvaló alattvaló, az apa apa és a fiú fiú.
– Mi a bölcs uralkodó legfontosabb tennivalója, ha a kormányzást átveszi? A mester válasza: a szavak helyes használata."
A ma uralkodói trezorjaikban és hadseregükben bíznak. Ezért mondja már Platón, hogy ma már csak „demokráciák és önkényuralmak váltogatják egymást". A közép ismerete elveszett. (Dúl Antal)
Raktári jelzet: HK-636
A tao virágai
A taoista gondolkodók műveiben minduntalan visszatérő motívum, hogy amikor valamelyik tanítvány a mestertől azt kérdezi, mi a tao, a mester mély hallgatásba merül. Mikor a tanítvány figyelmezteti, hogy mit kérdezett, a másik így szól: hiszen a mester megmondta, a tao annyi mint hallgatni. De nem csak ezt jelenti, hanem azt is, hogy nem cselekedni, nem törekedni, nem tevékenykedni, hanem lenni. A tao annyi, mint a földi lét minden mulandó esetlegességét levetni, és a változatlan, örök Nagy Lét békéjét elérni.
Raktári jelzet: HK-630
A bor filozófiája
"Végül is ketten maradnak, Isten és a bor" - Elhatároztam, hogy imakönyvet írok az ateisták számára. Korunk ínségében a szenvedők iránt részvétet éreztem és ezen a módon kívánok rajtuk segíteni. Feladatom nehézségével tisztában vagyok. Tudom, hogy ezt a szót, Isten, ki se szabad ejtenem. Mindenféle más neveken kell róla beszélni, mint amilyen például csók, vagy mámor, vagy főtt sonka. A művet Rátóti Zoltán előadásában hallgathatjuk meg.
Raktári jelzet: HK-237, HK-355
Babérligetkönyv
Déli szigetek között hajóztam s egy napon olyan helyre értem, ahol a fogadó babérligetben állt. Ott ültem az árnyékban tétlenül, mialatt kint a napfényben izzottak a fehér kövek és szikrázott a tenger...
Egyszerre arra gondoltam, hogy nincs nálam könyv. Olyan könyv, amit most jól esne olvasni...
Tartalom: A babérligetkönyv, Reggeli feljegyzés, A virágszedés lélektana, Ízek, A konyhakert, A madarak éneke, Álom
Raktári jelzet: HK-275
Babérligetkönyv 2.
,,Olbrin Joachim nem akar sokat. Csupán tudni szeretné, hogy lelke honnét származik, hát utánaered. Ezt ma önismereti útnak mondjuk. Nem tudja, hogy ezért meg kell járnia a poklot, és útja thrillerbe illő kalandokon át vezet. Lélekjelenléte végül elvezeti oda, amit minden ember úgy hív: otthon.'' (Dúl Antal)
Tartalom: Paidokratia, Olbrin Joachim csodálatos utazása, Aranynapok, Téli terv, Thoreau, A tamariszkusz alatt
Raktári jelzet: HK-315
Silentium
A Silentium című kötet négy esszéje napló. De nem a történeti eseményeké, hanem a léleké. A második világháború pokolra szállása, és a kataklizmát követő évek lábadozásának története azonban csak kerete annak a belső újjászületésnek, amelyet Hamvas 1946 és 1949 kötött megélt.
Tartalom: Hénoch; Egy csepp a kárhozatból; Jázmin és olaj; Gyümölcsóra
Raktári jelzet: HK-374
Titkos jegyzőkönyv
A Titkos jegyzőkönyv legnagyobb titka, hogy nincs titok.„Ha látni akarsz, mondja egy zenmester, nézz bele. Ha gondolkodni kívánsz felőle, tévedni fogsz." A könyv talán legszebb esszéjének, a Kései művek melankóliájának is ez minden titka: az öreg, vak királyt, Oidipuszt az istenek Kolonosz szent ligetébe küldik meghalni. De amint az aggastyán belép, felkiált: most már világosan látok! – De hiszen nem is volt soha elrejtve semmi, és minden tőlünk karnyújtásnyira! Az arlequin, a társadalom peremén bukdácsoló bolond titka is végtelenül egyszerű. Csupán annyi, hogy távolabb lát a hatalom, a hírnév és a vagyon útvesztőinél. Mi marad? Már csak a derű, és egy kevés melankólia. Lin csi mondja: „Nem a Nap hibája, ha a vak az utat nem látja". (Dúl Antal)
Tartalom: 1962. február 4., Apokaliptikus monológ, Arlequin, Kései művek melankóliája, Püthia
Raktári jelzet: HK-395